Jeg tror ikke der findes noget felt eller område i hele verden, hvor der er ligeså mange selverklærede eksperter, som der er når det kommer til biler. Jeg tror det har at gøre med, at stort set alle har en bil i disse dage, og at det er en af de ting vi ejer som vi danner de tætteste bånd til. Det er ikke for sjov, at så mange mennesker i spøg omtaler deres bil som en del af familien: den er næsten på højde med kæledyr, fordi vi bruger så meget tid med vores biler, og på en eller anden måde formår at aflæse vores bils personlighed.
Fordi vi er i stand til at benytte vores intuitive evner til at lære vores egen bil rigtigt godt at kende, er jeg ikke i tvivl om at alle bilejere er eksperter når det kommer til deres egen bil. Der er selvfølgeligt ting som en uddannet mekaniker ved om biler, som disse bilejere ikke ved, og visse problemstillinger er derfor bedre løst ved at tage til den professionelle. Men man kan ikke underkende at den personlige forbindelse med bilen, og al den tid man har brugt på at køre i den, giver en unik intuitiv forståelse af den specifikke bil, som en mekaniker ikke har. Der vil derfor altid opstå situationer, hvor bilejeren føler sig ganske sikker på hvor et problem ligger, og bliver frustreret når mekanikeren ikke lytter. Når det viser sig at bilejeren har ret, så stiger det dem ofte til hovedet, og de begynder at tro at de er eksperter i biler generelt, og ved mere end alle mekanikerne.
Det er svært at holde fødderne på jorden og indse, at det kun er ens egen bil man har så stor en forståelse for. Det er udelukkende fordi man har brugt så meget tid med sin bil, og har kørt mange kilometer i den, at man forstår nogle ting på et intuitivt plan omkring den. Brugte biler agerer anderledes end nye biler, og det vil altid være afhængigt af hvordan de er blevet kørt og hvad de er blevet udsat for. Det er derfor klart, at en mekaniker ikke vil kende din bil, men han ved med sikkerhed mere om biler generelt end du gør.
Så min pointe er todelt. For det første, hvis du går og tror du ved rigtigt meget om biler, så gå lige ud og test det af. Jeg anerkender fuldt ud, at du er en ekspert når det kommer til din egen bil. Men hvis en god ven spørger dig til råds, så lad være med at virke alt for skråsikker i din diagnosticering: anbefal altid at vedkommende tager bilen hen på et værksted og får en professionel vurdering også. Du vil med tiden se hvor tæt på, eller langt fra, du er i forhold til eksperternes evner.
Den anden pointe er, at det er fint at spørge sine venner til råds: men tag deres input med et gran salt.